In timp ce copiii se lafaie in fata unei cani de lapte cu cacao, altii ar trebui sa priveasca la ei cu jind si sa se abtina. Studii recente arata ca laptele, prietenul copiilor, ne poate fi un dusman nevazut in dieta. Noroc de noi ca nu mai avem lapte matern, care e mai gras ca multe ale sortimente, ca ar fi fost deja 2 –0 pentru cei mici :).

Inainte de a trece la masa cu bolul de cereale si lapte integral in fata, ar fi bine sa va ganditi de doua ori…

Dieta lactovegetariana, odinioara foarte la moda, pare ca incepe sa scada din popularitate de cand s-a descoperit ca laptele integral este aterogen. Recomandat cu caldura in perioada de crestere, laptele integral capata o alta semnificatie in dieta adultului. In esenta, laptele de vaca integral contine grasimi esentiale, usor asimilabile pentru ca sunt emulsionate in momentul in care patrunde in tubul digestiv. Din aceasta cauza, efortul digestiv este mult diminuat, in comparatie cu uleiul crud vegetal sau alte grasimi de origine animala (unde digestia este foarte lenta), fiind necesare saruri biliare si enzime pancreatice pentru emulsia si absorbtia corespunzatoare. In plus, o cantitate generoasa de colesterol o gasim in lapte, dar si in smantana, iaurt gras, branzeturi fermentate si cascaval. In vreme ce necesarul zilnic recomandat nu trebuie sa depaseasca 300 mg, consumul excesiv de lactate din lapte integral are un inalt potential aterogen: colesterolul in exces se depune in anumite conditii pe vasele de sange, contribuind astfel la formarea placii de aterom, primul pas intr-o suita de boli cardiovasculare precum infarctul de miocard, hipertensiunea arteriala, accidente vasculare cerebrale sau mezenterice.

Daca riscul planeaza asupra sanatatii din punct de vedere cardiovascular, branzeturile grase tip feta, cascaval, branza de burduf si alte branzeturi fermentate sau maturate cu mucegai, foarte la moda( camembert) nu sunt recomandate.

Branzeturi permise sunt branza slaba de vaci( sunt sortimente care au 0 % grasime), casul, laptele degresat, bogat in proteine si calciu , mozzarela.

Lipsa grasimilor din dieta iarasi nu este recomandata, de aceea se vor cauta alternativele sanatoase pentru procurarea grasimilor esentiale . Mult mai bine este sa folositi la gatit si la salate ulei vegetal, care are continut de colesterol 0 ( uleiul de masline este cel mai cunoscut). Uleiuri sanatoase gasim si in nuci, seminte, fistic si sortimente de alune ( de pamant, de padure, castane comestibile), in peste ( uleiuri omega 3). Lipsa totala a grasimilor duce la tulburari grave in timp, iar posibilitatile medicale in acest caz sunt diminuate.

O atentie speciala trebuie data lactatelor sau laptelui de oaie, capra si bivolita. Continutul de grasime poate ajunge usor la 6-8%, o cantitate de grasime care limiteaza consumul acestor produse la echivalentul unui litru / saptamana.

Laptele de vaca degresat insa il recomand cu caldura pentru toate dietele si toate categoriile de persoane, mergand chiar pana la 1 litru pe zi! Este o sursa de nutrimente imposibil de inlocuit, oricum ne-am uita pe lista de alimente din viata noastra de zi cu zi. Partea vegetariana din regim oricum o stiti, e de bine.